وبلاگicon

زکات اوراق مالی(قسمت پانزد هم) -محمد موسی زکی

دسته بندی محصولات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

     مجلهءحقیقت
    مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید. از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم. مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید. majallehaqiqat.loxblog.com

لینک دوستان

امکانات جانبی

    فرم تماس با ما تماس با ما

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 1252
    کل نظرات کل نظرات : 49
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 41

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 549
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 33
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 55
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 3
    آي پي امروز آي پي امروز : 183
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 11
    بازدید هفته بازدید هفته : 600
    بازدید ماه بازدید ماه : 3270
    بازدید سال بازدید سال : 145150
    بازدید کلی بازدید کلی : 481830

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 18.117.107.78
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
    فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
    mohseni - روحش شاد
    خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
    امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
    همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
    حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
    حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع
    پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    نعمت الله کامرانی. - عرض سلام ،احترام وخسته نباشید

    برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.

    اجرکم عندالله
    پاسخ: سلام... سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
    محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید
    پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
    آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
    و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
    - 1394/9/7/majallehaqiq
    مجتبی عابدی - آقای اسماعیلی چرا مال امسال رو نمی زارین؟ - 1394/3/2/majallehaqiq
    مولامهدی گل یاس - یک منتقم از طواف حج می آید

    با اسب، و ذوالفقار کج می آید

    آمین خدا برای اللهم

    عجل ولیک الفرج می آید

    خیلی ممنون از شما همکار گرامی - 1392/10/19

زکات اوراق مالی(قسمت پانزد هم) -محمد موسی زکی

                    نتیجه‌گیری:

   

همانگونه که روشن گردید؛ یکی از مسایلی که از گذشته تا کنون میان فقها مورد بحث و اختلاف نظر بوده، انحصار زکاتدر موارد نه‌گانه و یا عدم انحصار زکات در موارد فوق بوده است. با توجه به فلسفه تشریع زکات که حکمت‌های متفاوتی در آن نهفته است از جمله:

الف) رفع نیاز فقرا و دیگر نیازمندی‌ها که در بسیاری از آیاتو روایات به آن تصریح شده است.«انماالصدقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها و المؤلفة قلوبهم و فیالرقاب و الغارمین و فی سبیل الله و ابن السبیل فریضة من الله و الله علیمحکیم»[1]؛صدقات تنها به تهی‌دستان و بی‌نوایان و متصدیان و کسانی کهدل‌شان به دست آورده می‌شود و بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راهمانده، اختصاص دارد، این به عنوان فریضه از سوی خداست و خدا دانای حکیم است.

ب) راکد نماندن اموالی که در آنها زکات معین شده است.

مشهور فقهای امامیه بر این عقیده‌اند که زکات منحصر در اشیاء نه‌گانهاست، اما برخی از فقیهان نیز بر این باورند که با توجه به فلسفة تشریع زکات و با توجه به هدف اصلی از این واجب الهی، زکات به حکم اولیه در اشیاءنه‌گانه نیست و بستگی به نیاز و عدم نیاز جامعه اسلامی و موارد مصرف درنظام اسلامی دارد؛ یعنی در صورت نیاز جامعه و موارد مصرف و پاسخ‌گو نبودنموارد نه‌گانه، قابل توسعه به اشیاء دیگر نیز هست این عده معتقدند که درزمان پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نیز زکات بر بیش از نه چیز وضعشده بود، منتها پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ بر همان نه چیز بهخاطر آن که برای رفع نیاز فقراء کافی بود بسنده نموده لذا در هر زمانیحاکم شرع و ولی فقیه افزون بر آن‌ها می‌توانند زکات را از اموال دیگر نیزبگیرند. همچنان که در روایت آمده است حضرت علی ـ علیه السّلام ـ برای تأمینهزینه جنگ برای اسبان سواری دو درهم و برای اسبان باربر یک درهم زکاتتعیین کردند.[2]

اما در خصوص اینکه آیا زکاتنقدین (طلا و نقره) شامل اوراق نقدی دیگری مانند پول و اوراق بهادار نیز می‌شود یا خیر؟ مبانی فقیهانامامیه مختلف است. آنان که معتقدند زکات براساس پاره‌ای روایات تنها بهموارد نه‌گانه تعلق می‌گیرد، زکات نقدین را شامل دیگر اوراق نقدی (پول) نمی‌دانند و مدعی هستند که زکات به طلا و نقره مسکوک تعلق دارد، نه به ارزشمبادله‌ای آنها، برخی دیگری تعلق زکات در اوراق مالی را مسحتب و از باب احتیاط می‌دانند.

اما مشهور فقهای امامیه؛ زکات منحصر در موارد نه‌گانه می‌دانند، فلسفه تشریع زکات، تأمین نیازمندیهای افراد مستمند است که این با موارد نه‌گانه محقق می‌شود،در صورت نیاز،‌ حاکم شرع می‌تواند افزون بر آنها به مقدار نیاز از اموالدیگر مالیات دریافت کند، و نیازی به وضع زکات برایاسکناس نیست. بنابراین اسکناس و پول خارج از دائره زکات بوده و زکات بر آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

اما در برخي موارد خمس به آنها تعلق می‌گیرد؛ مثلا ً اگر تاجري در بازار به وسيله همين پول هاتجارت کرد و مؤونه زائد بر سنه اش را هم استثناء نمود ولي باز هم مقداري باقي ماند،خمس مبلغ مازاد بر مؤونه سال را بايد بدهد؛ چرا که يکي از مواردي که در آنها خمسواجب است، ارباح مکاسب است. البته خمس در ارباح مکاسب بعد از استثناء مؤونه سالمحاسبه مي گردد. تاجري هم که در بازار کسب و تجارت دارد، گاهي از اوقات تجارتش وکسبش به گونه اي است که در سال علاوه بر هزينه سال، سودهايي پيدا کرده و قطعا ً اينسودها داخل در دائره خمس هست؛ چرا که يکي از امور متعلق خمس ارباح مکاسب است.

مقصود از ربح هم آن سودي است که مؤونه سال از آن استثناء شده باشد؛ اما در موردزکات اين پرسش مطرح است که اگر کسي پول زيادي داشت، آيا به او زکات تعلق خواهدگرفت؟ شايد در نگاه اوّليّه انسان تصوّر کند که پول زياد از آن جهت که ثمن واقع ميشود، همانند درهم و دينار متعلّق وجوب زکات خواهد بود. در پاسخ می‌توان گفت که در مورد پول هيچ گونه دليلينداريم بر اينکه به پولي که اسکناس يا شبيه اسکناس، زکات تعلق بگيرد.


پیشنهاد:

با توجه به اهمیت زکات در اسلام و نقش آن در جامعه، به نظر می‌رسد که ضروری است محققین و اندیشمندان گرامی در خصوص تعلق گرفتن زکات در اوراق مالی، اعم از اسکناس و اوراق بهادار، بحث و بررسی جدی‌تر و دقیق‌تر را انجام دهد.

منابع:

1.قرآن کریم.

2.اصفهانی، حسین بن محمد راغب، مفردات الفاظ القرآن، سوریه، نشر: دار العلم الدار الشامیه، چاپ اول، 1412 هـ.ق.

3.آملی، محمد تقی، مصباح الهدی فی شرح عروة الوثقی، تهران، ناشر: مؤلف، چاپ اول، 1380 ق.

4.بحرانی، محمد سند، فقه المصارف و النقود، قم، نشر: مکتبة فدک، چاپ اول، 1428 هـ.ق.

5.جزیری، عبد الرحمن، الفقه علی المذاهب الاربعة، بیروت لبنان، نشر: دار الثقلین، چاپ اول 1419 هـ.ق.

6.جمال الدین محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، دار احیاء التراث العربی، بیروت.

7.جمعی از مؤلفان، مجله فقه اهل البیت، قم، نشر و چاپ مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى بر مذهب اهل بيت عليهم السلام‌، چاپ اول، بی‌تا.

8.جوهری، اسماعیل بن حماد، صحاح اللغة، بیروت، نشر و چاپ، دار العلم للملایین، چاپ چهارم، 1407 هـ.

9.حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه‏ی آل البیت لإحیاء التراث، 1412(هـ.ق)

10.   حلی، [علامه] مختلف الشیعه، قم، نشر موسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، چاپ اول، 1412 هـ.ق.

11.   حلی، حسن بن یوسف بن مطهر، تذکرة الفقهاء، قم، ناشر: موسسه آل البیت علیهم السلام، 1388.

12.   حلی، نجم الدین جعفر حسن، مختصر النافع، قم، نشر موسسه مطبوعات الدینی، چاپ ششم، 1418 هـ.ق.

13.   دهخدا، علی‏اکبر، لغت‏نامه‏ی دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1345.

14.   دیانت، ابو الحسن، فرهنگ تاریخی سنجش‌ها و ارزش‌ها، تبریز، نشر نیما، 1362.

15.   سبزواری، محمد باقر، کفایة الاحکام، قم، نشر و چاپ دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سال نشر 1423 هـ.ق.

16.   طباطبایی، محمّد حسین، المیزان، ترجمه‏ی محمّد باقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، 1386.

17.   طبرسی، ابوعلی الفضل بن الحسن، مجمع البیان، ترجمه‏ی محمّد رازی، بی‏جا، مؤسسه انتشارت فراهانی، 1358.

18.   طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تهران، کتابخانه مرتضوی، چاپ دوم 1395 هـ.

19.   طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تهران، کتابخانه مرتضوی، چاپ دوم 1395.

20.   طوسی، ابن حمزه، وسیله، قم، نشر کتابخانه آقای مرعشی، چاپخانه خیام، چاپ اول 1408.

21.   طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، الجمل و العقود، ترجمه: خراسانی، محمد واعظ زاده، مشهد، ناشر: موسسه نشر دانشگاه فردوسی مشهد، 1387 .

22.   طوسی، ابي جعفر محمد بن حسن، نهاية، قم، انتشارات قدس محمدي، چاپ دار الاندلس، بیروت، افست منشورات قدس قم.

23.   عمید، حسن، فرهنگ عمید، تهران، نشر مؤسسه انتشارات امیر کبیر، 1375.

24.   فراهیدی، خلیل، کتاب العین، قم، ناشر: موسسه دار الهجرة، چاپ دوم: 1409 هـ.ق.

25.   قرشي، سيد علي اكبر، قاموس قرآن، ج4، تهران: دارالكتب الاسلاميه، سوم، 1361.

26.   کابلی، محمد اسحق فیاض، المسائل المستحدثه، کویت، نشر وچاپ مؤسسه مرحوم محمد رفيع حسين‌، چاپ اول، 1426 هـ.ق.

27.   کلینی، ابو جعفر محمد بن یعقوب، تهران، نشر: دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407. هـ.ق.

28.   گلپایگانی، محمد رضا، مجمع المسائل، قم، نشر: دار القرآن کریم، 1409 هـ.ق.

29.   گیلانی، فومنی، محمد تقی بهجت، جامع المسائل، قم، ناشر دفتر معظم له، 1426 هـ.ق. محقق ثانی، علی بن حسن، جامع المقاصد، قم، نشر: موسسه آل البیت علیهم السلام، چاپ دوم، 1414 هـ.ق.

30.   مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، نشر کتابفروشی اسلامیه، تهران، 1364.

31.   مطهری، مرتضی، فقه و حقوق (مجموعه آثار)، قم، چاپ اول، بی‌تا.

32.   مکارم شیرازی، ناصر، توضیح المسائل (محشی)، قم، نشر: انتشارات مدرسه امام علی علیه السلام، چاپ دوم، 1424 هـ.ق

33.   مکارم شیرازی، و دیگران، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1367.

34.   مكي العاملي، محمدبن جمال الدين؛ اللمعة الدمشقية، تعليقه، سيد محمود كلانتري، چاپ اول، نجف: نشر جامعه النجف الدينيه، سال 1390 هـ.ق.

35.   موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل (محشی)، قم، چاپ و نشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‌، چاپ هشتم 1424 هـ.ق.

36.   موسوي خميني، سید روح الله، تحرير الوسيله، موسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم، 1416 هـ.

37.   نجف آبادی، حسین علی منتظری، کتاب الزکاة، قم، نشر: مرکز جهانی مطالعات اسلامی، 1409 هـ.ق.

38.   نجفی، محمد حسن، مجمع الرسائل، (محشی)، قم، نشر: موسسه صاحب الزمان علیه السلام، چاپ اول، 1415 هـ.ق.

39.   نجفی، محمد حسین، جواهر الکلام، نشر دار الکتب آخوندی چاپ دوم 1367 ش، 43 جلدی.

 

 

 

 


[1] . توبه، 60.

[2] . وسائل الشیعه، ج 9، ص 77

 

 


 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس

تاریخ ارسال پست: ساعت: 12:12
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: